Tuesday, March 31, 2009

Cawangan Baru UMNO Bangang!!

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) meminta diberikan tempoh setahun untuk membanteras gejala rasuah di negara ini.

Timbalan Pesuruhjayanya, Datuk Abu Kassim Mohamad, berkata semua pihak perlu memberi peluang kepada SPRM untuk membuktikan keupayaannya membanteras gejala rasuah.
“Beri kami setahun dan kami akan buktikan usaha kami akan berjaya memerangi rasuah.

Hello Mat, Altantuya kena bunuh dah 3 tahun. Khir Toyo dan isteri dia merompak dah bertahun-tahun. Duit Monsoon Cup ghaib sudah berzaman. Kes Ghani Patail, Musa Hassan and Co. sudah berbelas tahun. Duit Khazanah ghaib sudah beratus bulan. Lu tidur lagike beb?

“Kami sedia dikritik jika gagal melaksanakan tugas yang diamanahkan,” katanya ketika
membentangkan kertas kerja pada Persidangan Anti Rasuah anjuran Institut Kepimpinan dan Strategi Asean (Asli) dan Ketelusan Antarabanga Malaysia di sini, semalam.

Hello Mat, Lu bukan kena sedia dikritik, Lu kena sedia cari kerja lain. Lu tidak afdal untuk buat kerja tu beb.

Abu Kassim berkata, SPRM juga tidak pernah atau sengaja menyembunyikan kes rasuah berprofil tinggi yang dilaporkan kepada mereka.

Hello Mat, Lu memang tidak pernah, TAPI Lu tak sengaja sebab Lu terlupa itu fail kes rasuah ada dalam bilik tidur Rosmah. Suruhlah Ezam atau Bala pergi ambil. Ngooooklah lu beb.

Sebaliknya, SPRM sentiasa berusaha menyiasat setiap kes rasuah yang dilaporkan oleh pengadu.Memanglah SPRM siasat. Lu siasat kes basikal hilang di jalan Abu. Kenapa Lu tidak siasat macam mana C4 hilang?

“Inilah kesukaran yang kami hadapi kerana persepsi masyarakat terhadap kami,” katanya.

Ngoook… ini bukan persepsi. Ini realiti. Ngoooook betullah SPRM ni. Eh eh eh, nak saman sebab cakap Lu ngooook? Ok sorry, Lu tidak ngooook, Lu bebal dan bahalol.

kerajaanrakyat.com

Wednesday, March 4, 2009

Politik Perak Semakin Bercelaru..

  • Politik Negeri Perak sudah memasuki alam tempoyak.Kalau dulu baru jadi durian lama, kini bertambah status kepada tempoyak masam.
  • Keadaan semakin membingungkan bila MB Kudeta memohon injuksi mahkamah supaya Speaker tidak mengadakan persidangan Dun Tergempar.
  • Speaker tetap dengan keputusannya untuk mengadakan persidangan tergempar , maka terjadilah Persidangan Dun terhebat dalam sejarah dunia moden iaitu terpaksa bersidang di bawah pokok gara-gara Pejabat SUK yang menempatkan DUN dikunci oleh kerajaan Haram Jadah.
  • Pesuruhjaya Kehakiman Ridwan Ibrahim mengeluarkan perintah bahawa sidang Dun tidak boleh diadakan..tiada had masa diberikan.
  • Bagaimanapun timbul pula persoalan baru..Tempoh perkhidmatan Pesuruhjaya Kehakiman Ridwan Ibrahim telah tamat pada 28 February 2009.Tidak diketahui setakat ini sama ada perkhidmatan beliau disambung semula atau tidak.
  • Sekiranya benar tempoh perkhidmatan Pesuruhjaya Kehakiman tersebut tidak disambung atau dilanjutkan, maka timbul pula persoalan baru iaitu sama ada perintah itu sah atau sebaliknya.
  • Maka jadilah politik Perak ini semakin menggelikan hati.
  • Tempoyak semakin masam bila disimpan terlalu lama akibat ramuannya tidak cukup tambahan pula tempoyak itu dibancuh bersama 3 ketul tahi anjing ! Memang meloyakan!

MB Kedah ..Sila Saman Ketua Pemuda UMNO Pokok Sena

  1. Pas Cawangan Taman Bandar Baru 2 memohon supaya YAB MB supaya segera menyaman Ketua Umno Pokok Sena kerana membuat tuduhan palsu tanpa bukti menuduh Exco Kerajaan Kedah menghina Tuanku Sultan Kedah.
  2. Tindakan saman ini perlu dilakukan dengan segera supaya pencacai ini tidak lagi mengganggu-gugat pentadbiran kerajaan negeri.
  3. Seperti katan TPM Najib Razak, bahawa sekiranya laporan palsu dibuat, maka pengadu tersebut mesti bersedia untuk dipenjarakan.Jadi kami juga mahu supaya pihak polis segera mendakwa Ketua Umno Pokok Sena atas tuduhan membuat laporan palsu.
  4. Jika Umno itu berani, sudah tentu beliau akan mendedahkan nama Exco yang dikatakan menghina Tuanku Sultan.Memandangkan Ketua Pemuda Umno ini kurang cerdik dan bertaraf tadika, maka beliau sengaja cuba mereka-reka cerita untuk mencari publisiti.
  5. Cukuplah berperangai seperi Menteri Fasola dan jangan cuba untuk mengheret Istana terlibat dalam politik sempit seperti yang berlaku di Perak.
  6. Kepada YAB MB..kami merayu supaya menggunakan pendekatan MENYERANG terhadap puak-puak UMNO itu supaya menjadi pengajaran kepada mereka.Dedahkan salahlaku mereka semasa mereka memegang jawatan dalam anak syarikat kerajaan negeri seperti PKNK atau BDB.
  7. Jika tiada sebarang tindakan diambil terhadap mereka, kami bimbang mereka sentiasa akan berseronok atas sikap baik kita terhadap mereka.

Tuesday, March 3, 2009

Kalaulah P Ramlee Masih Hidup..

  1. Adegan Menteri Haram Jadah Fasola yang merampas kuasa di Perak rupa-rupanya sudah dilakonkan lebih awal oleh P Ramlee.Menteri Besar 'Haram' berselindung disebalik gua [ Baca Kekebalan Undang-undang] dan tidak menghiraukan langsung rakyat jelata yang mencemuh dan memakin hamun beliau setiap hari atas sikap dan perangan jelek yang beliau lakukan sehingga menyusahkan rakyat.Kalau Menteri Fasola menggunakan kuasa sakti,Menteri Besar 'Haram' pula mempergunakan polis dan undang-undang sendiri.
  2. TPM Najib pun tahu bahawa rampasan kuasa ini adalah haram dan tidak bertamadun tetapi beliau rupanya bersikap seperti Tok Kadi dalam Filem Musang Berjanggut..'Undang-undang boleh diubah sebab ana yang bikin'!
  3. Timbul masalah sekarang kerana kita tidak mempunyai Laksamana Do, Re dan Mi untuk menghapuskan Menteri Fasola yang membuat onar di Perak.
  4. Kalaulah P Ramlee masih hidup, beliau juga mungkin akan ketawa berguling-guling melihat Menteri Besar Pasola sekarang sedang berak sambil memikirkan apa lagi kaedah dan undang-undang yang akan digunakan untuk menghalalkan apa yang haram.
  5. Dunia sedang memerhatikan kita...disebalik bangunan DUN yang tersergam indah, rupanya terpaksa bersidang di bawah pokok.Inilah sejarah dunia terhebat abad ini.Syabas..Malaysia boleh.

Monday, March 2, 2009

UMNO Perak Buang Tabiat Ka?

Berita terbaru yang diterima menunjukkan bahawa Umno semakin sakit jiwa gara-gara tersilap percaturan merampas kuasa secara haram di Perak.



Benarlah kata YB Mahfuz bahawa di dunia ini terdapat 2 kerajaan HARAM iaitu Kerajaan HARAM Israel dan satu lagi Kerajaan HARAM Perak..tapi di Perak ni lagi spesial kerana bukan setakat HARAM tetapi juga HARAM JADAH!



Umno Perak cuba untuk menggagalkan Persidangan DUN Tergempar dengan cara MENGUNCI Pejabat Dun Perak.Gila babi sungguh perangai orang sewel ni..Dulu tuduh Kerajaan PR kunci Tadika Kemas..tup-tup Umno sendiri yang buat kerja bangang ni.

Come la brader..berlawan la secara anak jantan.Buat apa nak kunci Dewan pulak.Bersidang la dulu..baru tau sapa ada teloq.

Kalau Umno takut..panggil la Ultraman ka..Spiderman ka..atau pun Kerajaan Langit Ayah Pin pakat tolong bantu hangpa semua.Kalau tak puas hati..silakan pi mahkamah.Cuba la ambik injuksi .Saman la speaker tu...Berani ka?

Kenapa Pak Lah Gantikan Penasihat Agama?

Assalamualaikum

Tak semena-mena Memanda Pak Lah menggantikan Penasihat Agama Bertaraf Menteri Tan Sri Hamid Othman dengan Bekas Menteri Agama Datuk Abdullah Mat Zin.Tak taulah apa muslihat Pak Lah pulak kali ni..kalau nak ikut logik, tak kan bulan depan Pak Lah nak resign dia kena lantik Penasihat baru pulak?

"Ulamak Besar' macam Hamid Othman takkan nak kena buang macam tu saja.Pemuda Umno Pokok Sena apa macam...tak mau buat report polis atau demo ka? Kah kah kah.

Umno Kedah tak terasa hati ka bila wakil Umno Kedah dah tak jadi Penasihat Agama? Aik..Sibuk kot dok pikir nak tawan Bukit Selambau @ dok pikir strategi nak menang dalam Pemilihan Agong Umno?

Kita tunggu apa pulak permainan politik Umno kali ni..Najib jangan rasa dok selesa.Pak Lah atau tingkat 4 tak akan biar saja.

Untuk Umno Kedah..elok bubar saja.Tak payah dok sakit hati atau sakit jiwa!!

Kita tunggu....

Sunday, March 1, 2009

KETUA PEMUDA UMNO POKOK SENA GILA PUBLISITI?



Assalamualaikum

Dah lama juga saya tak tulis dalam blog ni.Bukan tak ada masa atau malas nak tulis, tapi diri ni tahan tahan dok gelak tengok telatah Pemuda Umno Pokok Sena buat laporan polis hanya kerana SURAT LAYANG 'kononnya' ada EXCO Kedah hina DYMM Sultan Kedah.

Lawak juga Ketua Pemuda Umno Pokok Sena ni.Bila masa pulak dia prihatin tentang Sultan Kedah dan juga Raja-Raja Melayu.Bila Singh kata 'Pemuda Celaka' Umno marah gila babi tapi perwatakan dan tindakan Pemuda Umno ni nampak kurang cerdik dan macam orang kena 'Down Sydrome ' saja.

Tolonglah Haris..cerdik la sikit.Saya ni sejak minggu lepas tak tahan dok gelak bila tengok tindakan hang.Amboi..prihatin sungguh hang.Surat Layang pun hang suruh siasat.Kesian la kat polis tu..depa ni siang malam kerja jaga keamanan negara, banteras penjenayah..tiba-tiba hang tambah beban kat depa supaya pi siasat surat layang.Ceh..koman sungguh hang ni.Patutnya hang la jadi penyiasat..jeng-jeng-jeng..Inspector Conan!Tok sah la dok beban polis nak suruh depa cari bukti atau nak reka-reka bukti pulak.

Kami bukan tak hormat dan sayang pada Sultan kami..DYMM Tuanku Sultan Kedah.Kami sayang lebih daripada tu.Kami tak pernah hina Sultan Kedah atau mana-mana Sultan pun.Tapi Umno memang pernah.Bukan sekali..banyak kali.

Mr Haris..Kami tau hang ni gila publisiti pasai nak bertanding Exco Pemuda Umno hujung bulan ni.Ni kami nak bagi hang satu berita hot..sensasi..terkini.Kami bagi bukti lagi konkrit macam konkrit jambatan Pulau Pinang.Hang akan memang jawatan Exco Pemuda Umno bulan ni kalau hang pi buat report polis sekali lagi..tapi kali ni hang suruh Polis tangkap terus la sapa yang dok hina Sultan dan Raja-raja Melayu.

Hang nak bukti ka Haris? Meh...aku bagi percuma kat hang!!



Amboi...Ni 'Celaka' mana pula yang minta siasat harta Raja - Raja.Ni bukan setakat hina Raja bahkan cuma memalukan KDYM Raja-Raja Melayu.'Natang Yahudi' mana pulak yang cuba nak tunjuk belang bahawa mereka menghormati Kedaulatan Institusi Beraja?


Cukup tak lagi bukti ni?


Tak pa...ada lagi ...




Kalau BOLEH...fikirlah dulu sebelum nak tuduh kami hina Raja-Raja.Guna la otak sikit.Kaji la sejarah!Dulu kini dan Selama-lamanya..UMNO memang Auta.UMNO sebenarnya yang MENGHINA RAJA!!
Kami Ulang...UMNO yang MENGHINA RAJA!!!
Jangan cuba jadi Yahudi...Baling batu sembunyi tangan!

Wednesday, February 11, 2009

HUKUM ISLAM KERAS?

Soalan; Bagaimana kita hendak memberi jawapan kepada orang yang berkata; “Hukuman Islam ke atas penzina, peminum arak, orang yang mencuri dan sebagainya terlalu keras, tidak sesuai dilaksanakan di dalam negara moden hari ini?

Jawapan;Persoalan ini dijawab oleh Dr. Ahmad Syauqi al-Fanjari dalam bukunya Kaifa Nahkum Bil-Islam Fi Daulah ‘Asriyyah (Bagaimana kita hendak memerintah dengan Islam dalam negara moden?). Beliau menjelaskan;“Hukuman-hukuman fizikal yang dibawa oleh Islam di anggap oleh dunia moden hari ini sebagai keras.

Untuk menjawab tuduhan ini kita menyatakan; Ya, sememangnya ia keras jika dilaksanakan dalam masyarakat seperti Barat/Eropah hari ini. Namun ia tidak keras jika dilaksanakan di dalam masyarakat Islam.

Kenapa? Kerana di dalam masyarakat Barat/Eropah, mereka memberi kebenaran kepada segala unsur yang merosakkan dan menyeleweng. Arak, pelacuran, penzinaan dan perkara-perkara yang mendorong seks dibenarkan dengan sokongan undang-undang sendiri. Apabila ada dari mereka yang mabuk dan hilang akal dan bertindak liar membunuh atau mencuri, tiba-tiba mereka ditangkap dan dipenjara. Tidakkah itu memperlihatkan pertentangan yang pelik.Masuk akalkah, kamu menjual kepada orang ramai arak dan menggalakkan mereka meminumnya, kemudian kamu menghukum mereka apabila mereka mabuk disebabkan arak itu. Atau kamu membuka kepada orang ramai pintu-pintu kepada kerosakan dan perkara-perkara yang mendorong mereka kepada seks, kemudian kamu menghukum mereka apabila mereka keluar merogol/memperkosa anak-anak gadis di jalanan. Atau kamu mengemukakan kepada orang ramai filem-filem ganas yang memuja menonjolkan aksi mencuri, rompakan bank dan sebagainya, kemudian kamu menghukum mereka apabila mereka meniru aksi-aksi dalam filem tersebut.

Segala faktor penyelewengan di atas tidak akan ditemui dalam masyarakat Islam (yang sebenar) yang hidup dalam naungan sebuah negara Islam. Oleh itu, tidak ada alasan untuk sesiapapun melakukan penyelewengan selepas itu. Dan hukuman yang ditetapkan juga semestinya memberi ancaman dan bersifat tegas (kerana ia penting untuk menjaga masyarakat yang bersih itu dari diserapi penyelewengan dan kerosakan).Selain itu –di sebalik hukuman yang keras itu- Islam amat teliti dan berhati-hati dalam melaksanakan hukuman-hukuman yang hendak dijalankan.
Setiap hukuman mempunyai syarat-syarat yang jika tidak berjaya dipenuhi nescaya had/hudud tidak mungkin akan dijalankan.

Syarat pertama ialah tidak ada sebarang keraguan dalam mensabitkan berlakunya jenayah. Sedikit sahaja keraguan yang wujud akan menolak hukuman had dari tertuduh. Jika ada seseorang menuduh orang lain tanda bukti dan saksi, dia berkemungkinan dikenakan hukuman had Qazaf sekalipun ia adalah pemerintah sendiri.Hukuman potong tangan ke atas pencuri digugurkan jika barang yang dicuri nilainya kurang dari kadar minima yang ditetapkan Syarak atau pencuri mencuri kerana lapar atau ia mencuri kerana suatu keperluan atau ia adalah khadam bagi satu golongan dan mereka tidak memberi hak yang sewajarnya kepadanya.

Hukuman had ke atas penzina tidak akan dilaksanakan kecuali para saksi bersumpah bahawa mereka melihat perlakuan zina itu sebagaimana batang celak dilihat masuk ke dalam bekas celak. Ia suatu yang mustahil dari segi realitinya. Jika terbukti bahawa para saksi itu masuk ke dalam rumah secara sembunyi (yakni bukan melalui pintu) atau melakukan intipan, maka batallah kesaksian mereka.Islam dalam sistem hukumannya sekali-kali tidak bertujuan membalas dendam. Islam lebih mementingkan taubat dari orang yang melakukan dosa dari menghukumnya.

Oleh demikian, dalam hukum Islam seorang yang melakukan dosa jika ia menyedari kesalahannya dan bertaubat sebelum ditangkap oleh pemerintah, akan gugur darinya hukuman had. Ini berdasarkan firman Allah;

“Kecuali orang-orang yang bertaubat sebelum kamu dapat menangkapnya, (mereka terlepas dari hukuman itu). Maka ketahuilah, bahawasanya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. (al-Maidah: 34)

Ayat ini menjadi dalil terhadap kerahmatan dalam perlaksanaan hukuman hudud dan roh Islam untuk memperbaiki, bukan untuk membalas dendam.Begitu juga, dalam hukum Islam, seorang yang mengingkari tuduhan zina yang dikenakan ke atasnya, ia tidak boleh dikenakan hukuman had kecuali disabitkan dengan empat orang saksi. Jika seorang lelaki mengaku melakukan zina dengan seorang wanita, namun wanita itu tidak mengakuinya, maka hukuman had hanya dijalankan ke atas lelaki dan tidak dijalankan ke atas wanita kerana yang dijadikan perkiraan ialah pengakuan dengan rela hati, bukan dengan paksaan.

Dalam hukum Islam juga, hukuman dijalankan secara terang-terangan iaitu dihadiri oleh bilangan ramai dari kaum muslimin. Ini berdasarkan ayat Allah;

“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum ugama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang Yang beriman”. (an-Nur: 2)

Tujuannnya ialah untuk memberi pengajaran dan peringatan kepada orang ramai dan mencegah dari berulangnya kejadian dan peristiwa penyelewengan dalam masyarakat.Kesimpulannya, hukuman atau hudud yang ditetapkan oleh Islam jika dilaksanakan di dalam suasana dan biah yang Islamik dan dengan memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan, tidak akan kelihatan padanya sebarang bentuk penzaliman atau penderaan, malah ia merupakan pembalasan yang adil yang tidak dapat dielakkan terhadap orang yang masih menyeleweng setelah Islam memberinya segala bentuk jaminan untuk menjalani kehidupan yang mulia dan lurus.Cukup sebagai bukti (keberkesanan hukuman Islam itu) di mana sepanjang ia dilaksanakan pada zaman Rasulullah s.a.w., bagi hukuman potong tangan ke atas pencuri, hanya satu kes sahaja yang berlaku.

Begitu juga, pada zaman Khulafa’ Rasyidin, hanya beberapa kes sahaja berlaku yang boleh dibilang dengan jari. Ini menunjukkan bahawa hukuman Islam jika dilaksanakan dalam suasana/biah yang Islamik, nescaya tidak akan banyak kes jenayah yang berlaku yang memerlukan kita untuk melaksanakan hukuman ke atasnya.Sebagai bandingan, kita kemukakan di sini sejarah tatkala Soviet Union memutuskan satu ketetapan untuk mengenakan hukuman bunuh ke atas perasuah. Semasa Presiden Amerika Syarikat bertemu dengan Presiden Soviet Union, ia berkata kepadanya; “Hukuman yang keras tersebut menunjukkan bahawa nyawa manusia tiada nilai di sisi kamu”. Presiden Soviet menjawab; “Memang benar ia hukuman yang keras, namun sejak kami menguat-kuasakan hukuman tersebut tidak berlaku satupun kes rasuah dan kami tidak perlu untuk melaksanakannya”

.Rujukan;1. Kaifa Nahkum Bil-Islam Fi Daulah ‘Asriyyah (Bagaimana kita hendak memerintah dengan Islam dalam negara moden?), hlm. 69-72.

Posted by USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL

AMALAN ORANG HIDUP UNTUK SIMATI

Soalan: Apakah si mati dapat mengambil manfaat dari amalan orang yang masih hidup untuknya?

Jawapan;Dalam persoalan tersebut ada perkara yang disepakati oleh para ulama’ dan ada perkara yang tidak disepakati (yakni timbul khilaf).

Adapun perkara yang disepakati oleh para ulama’ ialah si mati akan mendapat manfaat dari doa, istighfar, sedekah dan ibadah-ibadah badaniyah-maliyah yang boleh menerima niyabah (gantian) seperti haji dan puasa. Amalan-amalan tersebut telah disepakati oleh para ulamak bahawa ia akan sampai dan akan memberi manfaat kepada si mati di alam barzakh. Dalil-dalil mereka ialah;

1. Firman Allah:“Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas kasihan dan RahmatMu"”. (al-Haysr: 10)Ayat di atas menceritakan tentang sikap orang-orang beriman yang datang kemudian selepas generasi sahabat iaitu mereka mendoakan keampunan untuk diri mereka dan juga orang-orang yang sebelum mereka. Ayat tersebut menjadi dalil bahawa memohon keampunan untuk orang yang telah mati akan memberi manfaat untuknya.

2. Doa Nabi s.a.w. kepada Abi Salamah r.a. ketika kematiannya sebagaimana yang diriwayatkan dari Ummu Salamah r.a.:“Rasulullah s.a.w. masuk kepada jenazah Abu Salamah (pada hari kematiannya) dan sesungguhnya matanya terbuka, lalu baginda memejamkannya (yakni baginda menutup kelopak matanya dengan tangan baginda). Kemudian Nabi bersabda: “Sesungguhnya ruh ketika dicabut, diperhatikan oleh mata (yakni ketika ruh ditarik keluar dari badan, mata melihat ke mana ruh pergi)”. Lalu beberapa orang dari keluarganya berpekikan. Maka Nabi bersabda: “Janganlah kamu menyeru kepada mayat-mayat kamu melainkan dengan suatu kebaikan kerana sesungguhnya para malaikat mengaminkan apa yang kamu ucapkan”. Kemudian Nabi s.a.w. berdoa:

اللَّهمَّ اغْفِرْ لأَبِي سَلَمَةَ، وَارْفَعْ دَرَجَتَهُ فِي الْمَهْدِيِّينَ، وَاخْلُفْهُ فِي عَقِبِهِ فِي الْغَابِرِينَ، وَاغْفِرْ لَنَا وَلَهُ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ، وَافْسَحْ لَهُ فِي قَبْرِهِ، وَنَوِّرْ لَهُ فِيهِ
“Ya Allah! Berilah keampunan kepada Abi Salamah. Angkatlah darjatnya di kalangan orang-orang yang diberi petunjuk. Jadilah penggantinya bagi anak-anaknya yang masih tinggal. Kurniakanlah keampunan untuk kami dan untuknya, wahai Tuhan sekelian alam. Lapangkanlah untuknya di dalam kuburnya dan terangilah untuknya di dalam kuburnya”.(Riwayat Imam Muslim)

Hadis di atas menjadi dalil bahawa doa orang hidup akan memberi manfaat kepada si mati sekalipun doa itu bukan datang dari anaknya.

3. Diriwayatkan dari Saidatina Aishah r.a. menceritakan: “Seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah s.a.w.; ‘Sesungguhnya ibuku telah mati. Aku mendapatinya jika sekiranya ia berpeluang bercakap (ketika hampir matinya) nescaya ia akan bersedekah (yakni menyuruh agar dikeluarkan sedekah dari hartanya). Maka apakah baginya pahala jika aku bersedekah bagi pihaknya?’. Jawab baginda s.a.w.; ‘Ya’. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)Hadis di atas menjadi dalil bahawa sedekah orang hidup memberi manfaat untuk si mati.

4. Diceritakan oleh Ibnu ‘Abbas r.a.; “Seorang perempuan datang kepada Nabi s.a.w. lalu berkata; “Sesungguhnya ibuku telah mati dan tertanggung di atasnya puasa sebulan”. Lalu baginda bersabda: “Apa pandangan kamu jika tertanggung di atas bahunya suatu hutang, apakah kamu akan membayarnya?’. Jawab perempuan itu: “Ya”. Jawab Nabi: “Maka hutang Allah lebih berhak dibayar”. (Riwayat Imam Muslim)

5. Ibnu ‘Abbas r.a. menceritakan; “Seorang perempuan dari Juhainah datang kepada Nabi s.a.w. dan berkata: ‘Sesungguhnya ibuku telah bernazar untuk menunaikan haji, lalu ia mati sebelum sempat mengerjakannya. Apakah aku boleh mengerjakan untuknya?’. Jawab Nabi; ‘Tunaikanlah haji bagi pihaknya. Bukankah jika ibumu menanggung hutang kamu yang akan membayarnya? Tunaikanlah (hutang dengan Allah) kerana Allah lebih berhak (ditunaikan hutang dengannya)’. (Riwayat Imam Bukhari)

Adapun perkara yang diikhtilafkan di antara para ulama’ apakah ia akan sampai kepada si mati atau tidak ialah ibadah-ibadah yang bersifat badaniyah semata-mata seperti bacaan al-Quran, zikir dan sebagainya. Dalam hal ini terdapat dua pandangan;

Pertama: Pandangan jumhur ulamak yang terdiri dari ulamak-ulamak mazhab Hanafi, Hanbali dan golongan mutaakhirin dari mazhab Syafi’ie dan mazhab Maliki dan juga Imam Ibnu Taimiyyah. Mereka berpandangan; bacaan al-Quran dan zikir yang dibaca oleh orang hidup kepada si mati adalah sampai kepadanya dan memberi manfaat untuknya.

Antara dalil mereka ialah hadis dari Abi Said Al-Khudri r.a yang menceritakan; “Beberapa orang sahabat Nabi telah keluar dalam satu perjalanan. Mereka berhenti di satu kawasan penempatan Arab dan minta jadi tetamu. Namun penduduk kawasan itu enggan untuk menerima mereka sebagai tetamu. Kebetulan ketua bagi penduduk kawasan itu disengat binatang. Mereka telah berusaha mengubatinya dengan pelbagai cara namun tidak berjaya. Lalu beberapa orang di kalangan penduduk itu mencadangkan; ‘Kalau kamu pergi kepada mereka itu (yakni kumpulan sahabat Nabi tadi) mungkin mereka mempunyai sesuatu untuk mengubati ketua kita’. Lalu mereka pergi kepada kumpulan sahabat tadi dan bertanya; ‘Wahai saudara sekelian! Ketua kami disengat binatang. Kami telah berusaha pelbagai cara namun tak berhasil. Adakah di antara kamu yang pandai mengubati?’. Jawab seorang sahabat; ‘Ya, aku boleh menjampi. Akan tetapi kami telah meminta dari kamu semua sebentar tadi untuk menjadi tetamu tetapi kamu sekelian enggan menerima kami. Jadi aku tidak akan menjampinya melainkan jika kamu sanggup memberi sesuatu kepada kami’. Mereka bersetuju untuk memberi hadiah dengan sebahagian daging kambing. Lalu sahabat itu merawati ketua kaum itu dengan menjampinya dengan membaca surah al-Fatihah.

Berkat al-Fatihah itu, ketua kaum itu terus sembuh dan bingkas bangun seperti orang yang terlepas dari ikatan, seolah-olah tidak pernah sakit. Apabila sahabat-sahabat tadi ingin membahagikan daging kambing yang dihadiahkan kepada mereka, berkata sahabat yang menjampi tadi; ‘Jangan kita bahagikan lagi sehingga kita bertanya Nabi terlebih dahulu’. Apabila mereka menceritakan kepada Nabi s.a.w., baginda berkata; “Bagaimana kamu tahu bahawa ia (yakni surah al-Fatihah) adalah jampi?”. Baginda berkata lagi ; “Apa yang kamu lakukan itu adalah betul (sah / halal). Bahagikanlah daging itu dan jadikanlah dalam pembahagian itu satu bahagian untukku”. (Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

Berdasarkan hadis ini, para ulama’ tersebut menyimpulkan; ‘Bacaan al-Quran jika diqasadkan untuk manfaat orang hidup (seperti untuk menyembuhkan penyakit dalam hadis di atas), maka surah itu memberi manfaat kepadanya dan diakui oleh Nabi dengan kata baginda; ‘Bagaimana kamu tahu bahawa ia (yakni surah al-Fatihah) adalah jampi?’, maka tidak ada sebab untuk kita menafikan manfaatnya untuk orang mati, malah ia lebih aula (utama)’. (Lihat; Al-Fiqhul-Islami wa Adillatuhu, Syeikh Wahbah az-Zuhaili, jil. 2, hlm. 552).

Selain itu dikiaskan juga masalah ini kepada doa, istighfar, dan sedekah tadi yang disepakati oleh sekelian ulamak bahawa ia akan sampai kepada si mati dan memberi faedah untuknya. Jika doa, istighfar dan sedekah akan sampai kepada si mati maka tidak mustahil bahawa bacaan al-Quran, zikir dan tahlil juga akan sampai dan memberi manfaat kepadanya lebih-lebih lagi jika amalan-amalan tersebut disusuli dengan doa selepasnya. Ini sebagaimana yang disarankan oleh Imam Ibnu as-Sholah; “Hendaklah bacaan al-Quran atau zikir itu diakhiri dengan ucapan:

اَللَّهُمَّ أَوْصِلْ ثَوَابَ مَا قَرَأْنَاهُ لِفُلاَنٍ

“Ya Allah! Sampaikanlah pahala apa yang telah kami bacanya kepada si fulan…”.

Di mana dengan ucapan tersebut, kita menjadikannya sebagai doa untuk si mati dan telah dinyatakan tadi bahawa doa orang hidup bermanfaat untuk si mati. Hal ini telah dipersetujui oleh sekelian ulama’.Selain itu bacaan al-Quran dan zikir yang dilakukan untuk si mati dapat juga kita anggap sebagai tawassul dari orang hidup kepada Allah untuk mendoakan kesejahteraan si mati di alam kuburnya.

Terdapat nas dari al-Quran dan juga as-Sunnah membenarkan kita bertawassul dengan amal-amal soleh kita untuk memohon agar doa dan permohonan kita di makbulkan Allah.Dalam soheh Imam al-Bukhari dan Muslim terdapat hadis di mana Rasulullah s.a.w. menceritakan kisah tiga orang pemuda yang terperangkap di dalam sebuah gua dan baginda tidak membantah perlakuan mereka yang berdoa dengan bertawassulkan amalan soleh sehinggalah Allah memakbulkan doa mereka dan menyelamatkan mereka dari kecelakaan. (Lihat hadis ini dalam Riyadhus-Salihin, bab al-Ikhlas).

Pandangan kedua: Padangan dari golongan awal (mutaqaddimin) dari ulamak-ulamak mazhab Maliki dan Syafi’ie. Mereka berpandangan; bacaan al-Quran dan zikir (serta semua ibadah-ibadah badaniyyah yang lain seperti sembahyang) tidak akan sampai kepada si mati. Pahalanya hanya untuk orang yang melakukannya sahaja, tidak akan sampai kepada si mati. Dalil mereka ialah firman Allah:“Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya”. (an-Najm: 38)

Namun dijawab oleh ulamak-ulamak yang berpandangan pertama tadi; ayat di atas adalah umum dan keumumannya telah ditakhsiskan oleh hadis-hadis sahih yang menyebutkan tentang doa, istighfar dan sebagainya tadi yang sampai kepada si mati sekalipun bukan datang dari amalan atau usaha darinya. Ada ulamak berpendapat; ayat tersebut ditujukan untuk orang kafir iaitu balasan siksa terhadap mereka tidak lain adalah akibat dari usaha dan perbuatan mereka di dunia.

(Lihat; At-Tajul-Jami’ Lil-Ushul Fi Ahadis ar-Rasul, Syeikh Manshur ‘Ali Nashif, jil. 1, hlm. 384, Subulus-Salam, Kitab al-Janaiz dan kitab al-Hajj)Wallahu A’lam.Rujukan; 1. At-Tajul-Jami’ Lil Ushul Fi Ahadis ar-Rasul, Syeikh Mansur Ali Nasif, Dar al-Fikr, Beirut-Lubnan (1992).2. Subulus-Salam, (Kitab al-Janaiz dan kitab al-Hajj), Dar al-Furqan, Jordan.3. AL-Fiqh Islami Wa Adillatuhu, Dr. Wahbah az-Zuhaili, Dar al-Fikr, Damsyiq-Syria (1985).

Posted by USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL

Monday, February 2, 2009

SULTAN PERAK PERKENAN DIADAKAN PILIHANRAYA KECIL

February 2, 2009,IPOH : Pilihanraya kecil Dun Behrang dan Dun Changkat Jering memang pasti akan diadakan walaupun dua bekas adun kawasan itu membuat injuksi di mahkamah esok. Itu sekadar usaha dua bekas adun dan bekas exco yang kecewa.

Segala-galanya telah terserlah. Yang tersirat telahpun tersurat. Sultan Perak Sultan Azlan Shah yang menerima mengadap Menteri Besar Datuk Seri Ir Haji Mohamad Nizar Jamaludin hari ini (2 Feb) telah memperkenankan diadakan pilihan raya kecil.Segala-galanya bermula dengan penyertaan Adun Bota Dato Nasharudin Hashim ke dalam PKR. Sepatutnya ia lebih dilihat dalam perpektif yang meluas dan positif oleh kesemua anggota dewan undangan negeri Pakatan Rakyat tetapi rupanya mencetuskan polemik politik yang lebih mengusarkan ekoran sikap kurang bijak dua ADUN yang sememangnya bermasalah kredibiliti itu.Itulah turning point dua bekas Adun ini daripada PKR/Pakatan Rakyat. Mereka mempermain-mainkan kepercayaan DSAI dan Menteri Besar DS Ir Haji Mahamad Nizar Jamaludin. Empat hari menyorok dan enggan menjawab panggilan telefon. Nizar mencabar mereka mengumumkan jika mahu keluar PKR/Pakatan Rakyat sila berbuat demikian.

Rupanya ikan mudah termakan umpan. Apabila diisytiharkan bahawa Adun Behrang Jamaludin Mohd Radzi (exco pertanian) dan Adun Cangkat Jering Kapt (B) Osman Jailu (Exco Pelancongan) menyertai Umno/Barisan Nasional, maka ia secara automatis mengesahkan bahawa mereka telah melompat parti.Sesungguhnya Jamaludin yang juga Timbalan Pengerusi PKR negeri Perak kurang berhemah daripada segi tindakannya, manakala Osman adalah pak turut kepada Jamaludin, kerana sememangnya diketahui umum bahawa mereka berdua seakan belangkas, jarang kali berpisah walau ke mana jua.Osman sejak terjebak dengan kes rasuah yang akan dibacarakan pada 10hb Feb 2009 ini bersama-sama Jamaludin juga berada dalam alam trauma. Sejak ditahan BPR, Osman secara jelas tidak pernah pulih daripada trauma. Barangkali turun kawasan sendiri.

Pelbagai andaian dibuat mengapa Jamal dan Osman meninggalkan PKR dan menyertai Umno.Salah satu telahan ialah kemasukan Nasharudin dilihat mencabar kedudukan dua bekas yang berhormat ini. Dua bekas exco ini ternyata gagal menjalankan tugas-tugas exco dengan sempurna, malahan ada portfolio yang belum lagi mereka laksanakan.Jamaludin dalam kebanyakan hal sentiasa menyalahkan keputusan Menteri Besar Dato Seri Mohamad Nizar Jamaludin kononnya lebih memihak pada DAP. Wal hal mengikut sumber Mesyuarat Kerajaan Negeri, Jamaludin dan Osman kurang bersuara dan memberi cadangan dalam MMK.

Sesungguhnya beberapa pegawai kerajaan khususnya pertanian dan perikanan sering menyuarakan bahawa dalam apa jua mesyuarat yang dipengerusi Jamaludin, bekas yang berhormat itu lebih banyak diam kecuali menyokong sahaja keputusan para pegawai tanpa member sebarang pandangan. Pun begitu jugalah dengan Osman, lebih teruk daripada Jamaludin.Dengan terkeluarnya Jamaludin dan Osman daripada PKR, ia umpama terlepaslah satu bebanan yang tertanggung dalam PKR dan Pakatan Rakyat. Ia lebih banyak merosakkan daripada membina. Oleh kerana itulah, pada peringkat awalnya, Menteri Besar lebih banyak mendiamkan diri untuk melihat gelagat Jamaludin dan Osman yang kurang bijak mengatur strategi.Kini Jamaludin dan Osman kehilangan segala-galanya dalam politik. Karier politiknya terus berkubur. Pengundi di kawasan mereka masing-masing juga sudah lama mencemuhi mereka. Kemana mereka akan membawa diri kerana pastinya tidak tertanggung rasa malu.

Selepas tidak menjawab semua panggilan telefon Nizar dan DSAI yang bimbang akan kedudukan mereka berdua (sandiwara Jamaludin dan Osman) tiba-tiba diumumkan menyertai Umno. Memang itu mengesahkan mereka mencabar akuijanji sendiri jika keluar parti, maka akan mengosongkan kerusi dun.Bagaimanapun, apabila speaker mengumumkan mereka berdua mengosongkan kerusi dan pilihanraya kecil wajar diadakan, sandiwara kedua-duanya berubah lagi.Mungkin terlupa atau tersentak. Jamal dan Osman memanggil sidang akhbar di KLIA hari ini (2 Feb) tetapi kemudian hanya wakilnya yang hadir. Wakil itu mengumumkan mereka Jamaludin dan Osman tidak keluar PKR dan tidak meletak jawatan DUN.
Jerat telah memakan diri.

Esok (3 Feb), peguam mereka akan memohon injuksi agar mahkamah menidakkan tindakan speaker dewan undangan negeri Perak yang mengisytiharkan kerusi mereka berdua kosong. Yang pastinya, PKR tak terima dan Umno pun tak mahu terima mereka lagi. Aduhai sekelip mata segalanya hilang begitu sahaja.Esok(hari ini) juga Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia akan membuat keputusan dan sidang akhbar mengenai dua kerusi tersebut. Pada asasnya surat akujanji dua bekas yang berhormat itu memang boleh diguna pakai, dan SPR mesti mengambil tindakan untuk menetapkan tarikh pilihan raya, manakala injuksi itu akan diterima mahkamah dan diproses seperti biasa.

Aduhai bertambahlah kes mahkamah untuk Jamaludin dan Osman. Tengoklah nanti apa yang berlaku di mahkamah bagi perbicaraan mereka menghadapi rasuah, kerana yang pastinya Pakatan Rakyat tidak akan ambil peduli lagi, maka Umno kenalah menyediakan peguam mereka untuk membantu Jamaludin dan Osman yang selama ini Umno hina sebagai yang berhormat yang rasuah.Hari ini Jamaludin dan Osman menafikan menyertai Umno. Sebelum diumumkan menyertai Umno, mereka berdua mengeluarkan semua barangan di pejabat masing-masing dan menyerahkan kunci kereta rasmi exco. Apa cerita yob?

Sumber : Perakdaily

Sunday, February 1, 2009

TAHNIAH ERDOGAN

PAS Taman Bandar Baru mengucapkan setinggi-tinggi syabas dan tahniah kepada Presiden Turki Mr Erdogan atas keberanian dan sifat tegasnya bila berhadapan dengan musuh Allah Presiden Yahudi Shimon Peres semasa persidangan Forum Ekonomi Dunia di Davos Swizerland.

Setakat yang diketahui sehingga hari kini, ini adalah kenyataan yang paling berani dan tegas pernah dikeluarkan oleh seorang pemimpin Negara Umat Islam selain daripada Presiden Iran.Keberanian Presiden Erdogan mengherdik Shimon Peres menyebabkan Presiden Yahudi itu merah muka kerana terlalu malu.

Perdana Menteri Malaysia yang pernah menjadi Pengerusi Negara Islam OIC setakat ini langsung tidak berani mengeluarkan kenyataan keras terhadap Yahudi laknatullah.Patutlah rakyat semakin meluat dengan BN kerana pemimpinnya jahil dan tidak peka terhadap masalah umat Islam sejagat.Sepatutnya sebagai seorang Islam ..Cucu Ulama pulak tu..PM mesti mengambil tahu masalah umat Islam.Ini kerana seperti sabda Rasul..Barangsiapa yang tidak mahu mengambil tahu masalah umat Islam, maka dia bukan Umat Islam!

Fikir-fikirkanlah!


DUA ADUN PKR PERAK LETAK JAWATAN

Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, V Sivakumar berkata beliau telah menerima surat peletakan jawatan dari Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Behrang, Jamaluddin Mat Radzi dan Adun Changkat Jering, Osman Jailu.

Katanya, beliau menerima surat peletakan jawatan mereka melalui faks pada kira-kira jam 5.45 petang di kediamannya.Jamaluddin dan Osman juga merupakan ahli exco kerajaan negeri Perak."Mereka telah meletak jawatan sebagai Adun, berkuatkuasa serta-merta," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dengan itu, Sivakumar mengisytiharkan kerusi DUN Behrang dan Changkat Jering telah kosong dan dua pilihanraya kecil akan diadakan tidak lama lagi.Menurutnya, beliau akan memaklumkan mengenai kekosongan tersebut kepada Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) esok/Pilihanraya kecil bagi kedua-dua kerusi tersebut mesti diadakan dalam tempoh 60 hari.Kedua-dua Adun PKR itu telah hilang sejak lima hari lalu, dan mencetuskan spekulasi bahawa mereka telah melompat menyertai Barisan Nasional.

Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM

Tuesday, January 27, 2009

KESILAPAN TERBESAR SAYA IALAH MENAJA PROJEK MYTEAM KHAIRY!

Tq Malaysiakini

AirAsia boss Tony Fernandez has described his decision to sponsor Khairy Jamaluddin’s MyTeam football project as being the “biggest mistake” of his life.
He said the move - which was meant to make some local lads’ dreams come true - “backfired” instead when it was rumoured that Khairy, Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi’s son-in-law, owned a stake in AirAsia.

“The biggest mistake of my life, and to be fair to this guy, (was when) Khairy Jamaluddin’s team came to propose sponsoring the MyTeam (football project).
“How fantastic - taking guys from the rubber estates, from kampungs, from new villages - to London to play Manchester United. This airline is all about making dreams come true. We’ve also sponsored Manchester United. How great!” said Fernandez in a 60-minute interview with Malaysiakini last Thursday in his office at the Low-Cost Carrier Terminal in Sepang.
“But then it backfired because suddenly, it was rumoured that Khairy and the ‘Fourth Floor’ now own 40 percent of AirAsia.”

Fernandes said he was willing to swear on whatever sacred scripture that would satisfy those who claimed that Khairy has a sizable stake in the budget carrier.
“I hate to sound like a politician, but put a Bible, Quran, whatever, in front of me and I’ll swear on it and say no! I only did the MyTeam thing with him.”
According to Fernandes, the blogosphere where the rumours have originated is become “sick and twisted”.
‘I’ve tried to engage bloggers’

The AirAsia’s 46-year-old chief executive argued that had he enjoyed close links with Abdullah and Khairy, the airline would not have lost several lucrative contracts to MAS.
He cited the deal to transport Muslim pilgrims to Saudi Arabia and the arrangement with the Defence Ministry to transport soldiers between East Malaysia and Peninsular Malaysia.
“Under DRB-Hicom, we had the haj contract, which was very valuable to us, and I did it for two years. MAS took that away (in 2003). They undercut us, we couldn’t match it, and it was gone. But that’s fair competition. No complaints. But you say I’m a crony? If so, I should have been able, with all my powerful friends, to keep the haj contract.
“The Ministry of Defence contract, we did it for seven years and gave fantastic service to the army. Look who’s minister of defence (PM Abdullah) now. Yet, we lost 50 percent of the defence contract to MAS,” said Fernandes.

He blamed a “vicious” community of bloggers for failing to appraise his company objectively.
“It’s guilt by association. I’m ‘collateral damage’, aren’t I?” he said. “There’s just a vicious community of bloggers out there who just spout hate. I’ve tried to engage them. I’ve even invited them here.”

However, if there’s one positive outcome from the personal attacks, it is the motivation for Fernandez to prove his detractors wrong.
“They’re willing to bash me and use racial slurs. There’s one good thing, though, and that’s they’ve called me fat. So now I’m motivated to be thin! When I read the blogs, I see, ‘Hey Fatso!’ But I’m going to show you I can be thin!” said Fernandes, laughing.

Sunday, January 25, 2009

MELAYU TIADA NILAI DI AKHIRAT NANTI -TG NIK ABD AZIZ

Tq Siasah Online

KUALA TERENGGANU, 23 Jan: Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyeru masyarakat supaya mengubah istilah daripada membela Melayu kepada memperjuangkan Islam.

Sehubungan itu, beliau mempersoalkan berapakah nilai Melayu di akhirat kelak.“Membela Melayu, berapa sen harga Melayu di akhirat? Allah tidak tanya di akhirat nanti, awak Melayu atau Cina. Tapi hendaklah membela Islam bukan memperjuangkan Melayu tapi memperjuangkan Islam,” ujarnya ketika berucap pada Majlis Ceramah Perdana Sempena Meraikan Kemenangan Calon Pakatan Rakyat Pilihan raya Kecil Parlimen Kuala Terengganu, di sini, malam semalam.

Turut menyampaikan ceramah ialah Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut.
Justeru beliau yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, jadi tidak usahlah disebut ketuanan Melayu sebaliknya sebutlah ketuanan Islam.

“Selagi sebut ketuanan Melayu, hidup Melayu, hidup Melayu, Cina nak letak di mana, India nak letak di mana?” tanya beliau. Tetapi, katanya kalau disebut ketuanan Islam, ada juga Cina dan India yang beragama Islam.

Ini, jelasnya kerana orang Arab pun tidak semestinya dapat memasuki syurga.
"Bapa saudara nabi bernama Abu Lahab adalah orang Arab. Tapi dinyatakan dalam Quran, Abu Lahab akan masuk neraka kerana tidak memperjuangkan Islam.
”Jadi sebagi bapa saudara nabi, orang Arab yang faham bahasa Arab, yang faham Quran pun tak masuk syurga, apa lagilah orang Melayu yang tak faham bahasa Arab dan Quran,” ujarnya

Saturday, January 24, 2009

SELAMAT TAHUN BARU CINA

PAS Tmn Bandar Baru mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina kepada semua mereka yang berbangsa Cina tak kira di mana saja berada.Kepada kaum Cina khususnya di Pokok Sena, marilah bersama kami memberikan sokongan moral dan tenaga untuk sama-sama melihat negeri Kedah ini terus ditadbir secara jujur dan berhemah oleh wakil rakyat yang beramanah.

Semoga kedatangan Tahun Baru Cina akan menguatkan lagi hubungan kita sesama manusia.


Friday, January 23, 2009

BETUL KA TAHANAN POLIS NI MATI KERANA PARU-PARU BERAIR?

Assalamualaikum

Seorang tahanan polis A.Kugan dilaporkan mati akibat terjatuh semasa soal siasat polis.Bedah siasat menunjukkan bahawa tahanan ini mati kerana masalah Asthma dan Paru-paru berair.Fikir-fikirkanlah...


video

Logik ka dak jawapan tu..tuan2 fikirkanlah.Tu baru tahanan biasa.Kalau tahanan ISA..lagu mana pulak?

Thursday, January 22, 2009

JOM KACAU BUBUR ASYURA

Salam untuk semua..

Esok pagi 23hb January 2009 jam 8 pagi, kita akan masak bubur As Syura.Lokasi masak..dekat Kedai Kak Timah,tepi jalan nak masuk Taman Bandar Baru.

Harap semua boleh datang awal sebab kita nak masak banyak kawah.Alhamdulillah sambutan dari masyarakat setempat menggalakkan.Rasanya kita dah dapat kot lebih dari 50 0rang untuk turut serta dalam majlis ni.

Makan tengah hari jangan risau..Kita dah sedia nasi gulai ikan temenung .Bang Mid masak nasi.RM masak gulai ikan.

InsyaAllah bubur As Syura tu kita akan sedekahkan juga pada jemaah yang datang mengaji Kitab di Masjid An Nur malam esok.Jangan lupa kita bersama dengan Tn Guru Ust Hj Khairul Anuar Hj Syafiee..dari Pondok Gajah Teriak Jitra.

Jom..kita raikan bersama bulan Muharram.Moga2 kita akan lebih bertaqwa kepada Allah.Tingkatkan usaha untuk mempertahankan kemenangan Islam.

Wednesday, January 21, 2009

KENYATAAN ZAHID HAMIDI BENGONG

  1. Kami merakamkan rasa terkejut dan mengecam keras kenyataan bengong Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Zahid Hamidi seperti yang tersiar di dalam beberapa akhbar utama.
  2. Kenyataan Datuk Ahmad Zahid Hamidi menggambarkan bahawa beliau tidak dapat menerima kekalahan UMNO dalam pilihanraya lebih-lebih lagi pilihanraya kecil KT baru2 ini.Sikap Zahid Hamidi yang cuba menghalang Ketua Agensi Kerajaan Persekutuan daripada menghadiri mesyuarat dengan Kerajaan PR memberikan imej yang jelas bahawa menteri ini adalah menteri yang bodoh dan bahlul dalam konteks perlembagaan persekutuan.Inilah menteri yang berperangai seperti Israel dan zionis!
  3. Sepatutnya selepas balik dari mengerjakan Haji, Menteri Zahid Hamidi berubah menjadi lebih tawadduk..rupanya terbalik kot.Lebih haprak dan amat memalukan.
  4. Sebelum ini Zahid Hamidi sudahpun memalukan dirinya dengan memfitnah kerajaan PR Perak bahawa Tadika Kemas di sana hendak ditutup dan diarah keluar dari bangunan sedia ada.Apa pulak menteri ni cuba melalut..kami tak pernah nak tutup Tadika Kemas dan kami juga tak pernah nak ambil tahu pasal tadika Kemas pasal anak2 kami semua mengaji tadika PASTI! .
  5. Kenyataan bengong Zahid Hamidi bahawa Agensi Kerajaan Pusat hanya melayan permohonan yang ditandatangani oleh JKKP sahaja amat memalukan.Kalaulah begitu tahap pemikiran Menteri JPM ini kami beranggapan bahawa beliau sudah sampai kepada tahap sewel dan memerlukan rawatan sakit jiwa.

Sunday, January 18, 2009

WASIAT HASAN ALBANA - JANGAN LUPA MEMBACA AL-QURAN SETIAP HARI

Marilah kita jangan lupa baca Al Quran setiap hari kerana Al Quran itu ada keberkatannya.Di satu wilayah di Indonesia, pihak pemerintah daerahnya mewajibkan para pegawai kastam mereka membaca Al Quran selama 10 minit sehari dan hasilnya menakjubkan.Kadar rasuah Jabatan kastam di daerah tersebut turun mendadak!


video

Saturday, January 17, 2009

TAHNIAH YB ABDUL WAHID ENDUT

  1. Pas Taman Bandar Baru 2 mengucapkan tahniah kepada YB Abdul Wahid Endut atas kejayaannnya memenangi kerusi Parlimen KT kelmarin.Alhamdulillah segala puji dan syukur kepada Allah yang telah memberikan nikmat kepada perjuangan Islam.
  2. Kami juga ingin mengucapkan syabas dan tahniah kepada seluruh pengundi Parlimen KT yang telah memilih PAS sebagai wakil parlimen mereka.InsyaAllah, undi tuan puan tidak sia2 dan semoga undi tuan puan akan dikira sebagai satu amal jariah dan diberi pahala yang besar disisi Allah.
  3. Kami juga merakamkan penghargaan tertinggi dan ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada seluruh pimpinan PAS dan Pakatan Rakyat,pendokong PAS dan Pakatan Rakyat serta petugas PAS dan Pakatan Rakyat dari semua peringkat yang telah bertungkus lumus bekerja keras bagi memenangkan YB Abdul Wahid Endut.Terima kasih daun keladi,kita berjuang sampai mati.
  4. Kepada YB Abdul Wahid Endut, kami berdoa semoga YB dapat menjalankan tugas dengan penuh amanah dan berdedikasi.
  5. Sementara kita meraikan kemenangan, janganlah kita lupa untuk banyak2 mengucapkan syukur kepada Allah dan moga2 kemenangan ini akan melonjakkan lagi semangat kita untuk terus berjuang memartabatkan Islam.
  6. Gerak kerja seterusnya perlu disusun dan diperkemaskan disamping berusaha mengatasi segala kekurangan dan kelemahan kita dalam usaha kita untuk terus memenangi kerusi dalam pilihanraya yang akan datang.
  7. Ingatlah, bukan setakat Allah memerhatikan kita.Sekarang ini rakyat semakin cerdik dan mereka menilai setiap perlakuan dan tindakan kita.

Monday, January 12, 2009

EZAM YANG KURANG WARAS

Entah apa gerangan Ezam Mat Noor ni..dah jadi gila babi dan sewel kot sejak masuk UMNO ni.Dalam ceramah bohongnya di KT dia cabar PAS nyatakan pendirian parti setelah dia 'konon'nya mendedahkan bahawa Anwar telah meminta beliau berdamai dengan Dr Mahathir.

Lantak hang la Ezam.Kami nak peduli apa dengan pendedahan hang tu.Masa hang dalam PKR hang kata macam2 kat UMNO dan Dr Mahathir.Alih2 bila hang masuk UMNO hang kata macam2 kat Anwar , PKR dan Pas.Jadi sapa yang berbohong dan munafik? Jawab dia mudah ja..Hang la Ezam!

Dulu hang hulubalang nombor satu mempertahankan Anwar.Kalah Hang Tuah mempertahankan Sultan Melaka.La ni hang dah jadi sewel dan tak siuman sejak masuk UMNO.Kami orang-orang PAS macam nak pecah perut bila tengok perangai hang.Sebijik macam makhluk di Hospital Bahagia Tg Rambutan.

Ezam ni sebenarnya dah tak ketahuan hala.Lebih baik hang tok sah bercakap daripada buat kenyataan yang akan memalukan diri sendiri.Nasihat kami...Hang keluar la dari UMNO, masuklah dalam Pas.

Tuesday, January 6, 2009

JANGAN SEMBAHYANG MAYAT YANG LAWAN HUKUM ISLAM!

Orang yang lawan hukum Islam.[.kena baca HUKUM HUDUD..] adalah HARAM bagi kita menyembahyangkan mayatnya!


video

TAKBIR JKK & ULTRAMAN

Assalamualaikum

Ni ada sedikit sedutan kuliah Ustaz Azhar bersabit dengan Takbir semasa solat.Menarik dan jadikan ia sebagai pengajaran.Thanks Siputonline!


video

Monday, January 5, 2009

DEMONTRASILAH WAHAI KETUA PEMUDA UMNO POKOK SENA

Pagi tadi teman terbaca akhbar Sinar Harian di Kedai RM.Ada satu tajuk yang menarik perhatian..Ketua Pemuda UMNO Pokok Sena, saudara Haris Che Mat akan membuat demontrasi besar - besaran di perkarangan Wisma Darul Aman jika masaalah sampah sarap tidak dapat diselesaikan oleh MBAS.

Buatlah Haris oi..jangan tak buat.Biar pegawai MBAS pening kepala dan sakit jiwa dengan demontrasi yang saudara nak buat.Kami sokong 101%.Sudah menjadi rahsia yang diketahui umum bahawa ada pegawai MBAS yang bersikap secara tidak profesional..Mereka ini lebih Umno daripada UMNO.Sepatutnya sebagai kakitangan kerajaan, mereka tidak boleh memihak semasa bertugas, malangnya sesetengah daripada mereka bertindak seperti duri dalam daging.Cuba untuk memburukan imej Kerajaan Pakatan Rakyat secara tidak langsung.

Jadi elok benarlah Saudara Haris Che Mat berdemontrasi mengenai MBAS.Kalau boleh buat khemah di sana.Makan minum, tidur bangun , kencing berak pun kat situ juga.Buat demontrasi macam di Thailand.Buatlah demontrasi 100 hari 100 malam.Ajaklah Dato' Mahadir Khalid sekali.Kalau boleh ajak polis dan FRU turut serta!

Sambil2 buat demontrasi tu, buatlah desakan supaya pegawai MBAS yang UMNO ni supaya jalankan kerja.Bukan makan gaji buta.Kalau depa tak mau..suruh depa letak jawatan.Lepas ni ajak depa kerja dengan mana2 company UMNO.Selamat la sikit MBAS dan kerajaan negeri.

Jangan lupa tau...buatlah demontrasi secepat mungkin!Kalau berani buat juga demontrasi di depan Kedutaan Amerika untuk membantah kekejaman Israel terhadap saudara Islam kita di Palestin.Berani ka?Kalau ada Telor..ayuh silakan!

SELAMAT BERJUANG PAS TERENGGANU

Alhamdulillah...Calon PAS YB Abd Wahid Endut telah diterima sebagai calon PAS bagi Parlimen Kuala Terengganu melawan calon BN dan Bebas.InsyaAllah PAS boleh menang dan PASti ISLAM akan menang.Semakin kuat ISLAM ditindas, semakin kuat ISLAM akan bangkit.Ini adalah janji Allah.

Hari ni Tun Dr Mahathir telah pun mengingatkan kepada pengundi KT bahawa calon BN Dato' Wan Farid adalah proksi kepada Pak Lah.Tun Dr Mahathir juga mengingatkan bahawa calon BN adalah calon yang paling teruk!Jadi tunggu apa lagi..kalau Dr Mahathir yang pernah pegang tampuk kepimpinan negara dan UMNO selama 22 tahun pun kata calon BN teruk dan tak boleh pakai..rakyat marhaim ni tunggu apa lagi! Bangkitlah wahai pengundi KT..berilah sokongan kepada Islam.Undilah PAS!

Kepada seluruh orang yang mengaku Islam..tolonglah beri sokongan dan bantuan untuk Islam supaya menang.Kalau tak mampu nak beri sumbangan material..sekurang-kurangnya buatlah sembahyang hajat setiap hari dan setiap kali berdoa jangan lupa doakan supaya PAS menang dalam pilihanraya kecil KT.InsyaAllah segala usaha kita ini akan dikira sebagai amal jariah dalam memartabatkan Islam.

Kalau nak masuk Syurga sokong dan ikutlah Rasulullah.Kalau nak masuk Neraka jangan segan2 ikut Abu Lahab dan Abu Jahal.

Salam Maal Hijrah & Tahun Baru 2009

Assalamualaikum semua..semoga sentiasa dirahmati Allah dalam kehidupan seharian.Didoakan semoga beroleh keberkatan dan nikmat kehidupan yang diredhai Allah.

Minta maaf banyak2 pasal lama tak update blog ni.Bahan banyak..tapi moderator buat-buat sibuk.Ada urusan tertentu yang menghalang update blog.Ceh..alasan lagi.

Sempena Tahun Baru Maal Hijrah ni, marilah kita semua sama2 berazam untuk tingkatkan ketaqwaan kepada Allah.Masuk tahun baru ni bermakna umur kita semakin meningkat.Kita semua semakin hari semakin hampir kepada kematian!Memang la kita semua akan mati, tapi adakah kita BERSEDIA untuk mati.Cukup ka bekalan kita yang nak dibawa mengadap Allah nanti.Setakat sembahyang lima waktu,puasa, zakat dan haji..layak ka kita nak masuk Syurga Firdaus? Layak ka kita minta pembalasan Syurga kalau setiap hari kita dok lawan Islam?

Semua orang kita tak mengaku lawan Islam.Tapi perlakuannya memang 120% anti Islam.Bila PAS sebut nak buat Hudud..ada la manusia Haram Jadah yang kata Hudud tak sesuai dilaksanakan di Malaysia.Alasan masyarakat majmuk.Bodoh dan bangang sungguh puak2 ni.Hudud ni cuma untuk orang Islam saja...yang bukan Islam boleh la guna perundangan sedia ada.Kalau puak Melayu yang mengaku Islam tapi tak mau kepada perundangan Islam..eloklah supaya pergi berjumpa dengan Pesuruhjaya Sumpah.Declare bahawa kamu tu tak mau kepada Islam.Lebih elok kalau tukar nama sekali kepada nama yang tak ada kena mengena dengan Islam.Bila mati esok, jangan lupa Pengakuan Bersumpah tu masukkan dalam keranda.Senang sikit..Malaikat Mungkar Nakir pun tak payah tanya banyak.Kalau Malaikat tanya lebih2..tunjukla Pengakuan Bersumpah tu! Apa macam..Berani ka nak buat?